Godt nyt til marketing: Kampen om kunderne bliver lettere! #sbdk

Hvis du har ansvaret for en marketingafdeling eller et marketingbureau giver du mig sikkert ret i, at kampen om kunderne er intensiveret. Forbrugere kan ikke længere kategoriseres i faste markedssegmenter, eftersom de hurtigt og ubesværet kan shoppe rundt for at finde et tilbud, der matcher deres behov nu og her. Gruppen af loyale kunder og abonnenter bliver med andre ord mindre. Samtidig forventer forbrugerne, at de kampagner, virksomheder sender til dem, er relevante. Forbrugerne reagerer negativt, når de modtager kampagnemateriale på produkter, de overhovedet ikke har interesse i.

Summa summarum: Den traditionelle marketingapproach med segmentering efter alder, køn, indkomst og postnummer er – ja, temmelig traditionel. Og det er forbrugerne langtfra. For dig som marketingansvarlig er det derfor altafgørende, at du kan sikre den rette kommunikation til rette person på det rette tidspunkt ad rette kanaler. Det giver du mig sikkert også ret i.

For at kunne levere dette skal marketingorganisationer have en dybere forståelse for kundernes adfærd og præferencer, som de derefter kan bruge til at skabe mere effektive og relevante kundeoplevelser. Faktisk er kundeindsigt en topprioritet for virksomheder inden for alle brancher. Blandt de mest effektive virksomheder på verdensplan mener 95 pct., at nøglen til at nå deres forretningsmæssige mål er at komme tættere på kunden. Det fortæller en nylig IBM-undersøgelse med deltagelse af 1.500 adm. direktører (http://www-05.ibm.com/services/dk/ceostudy/index.html).

Det er godt nyt for de marketingansvarlige, for det giver udformningen af jeres kampagner og kommunikation til kunderne endnu større strategisk tyngde. Er du stadig enig?

I vores sammenkoblede, globale verden kan man lave realtidssegmentering på forbrugerne. De bevæger sig rundt på mange forskellige hjemmesider og sociale medier, og ved at følge deres fodspor i den digitale verden kan man individualisere kampagnerne på rette tid og ad rette kanaler. Det giver hurtig respons og er væsentlig for at kunne øge salget og drive  Smarter Commerce.

IBM har købt Ferrarimodellen inden for interaktiv marketing og kampagnestyring, virksomheden Unica. Derfor indgår hele Unica’s løsningsportefølje i IBM’s Enterprise Marketing Management (EMM) division.

Unica, som vi har solgt i Danmark siden juni 2011, tager føringen i Gartner’s Campaign Management Magic Quadrant fra maj 2011 – (http://www.gartner.com/technology/media-products/reprints/unica/vol6/article3and4/article3and4.html), og hjælper virksomheder med at strømline og automatisere deres marketingprocesser, samt forstå og forudsige kundernes præferencer. Den understøtter hele salgsprocessen, måler på resultaterne, tracker kunden hele vejen og dokumenterer konverteringsraten fra prospekt til kunde. Dét er smart, og derfor bliver kampen om kunderne lettere! Er du enig?

Lad os høre om dine erfaringer med succesfulde og knap så succesfulde kampagner.

Af Michael Hviid Garver, Senior Business Advisor, Enterprise Marketing Management, IBM Software Group

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s