Analyse og statistik flytter ud til de forretningsansvarlige #sbdk

Ifølge eksperter lurer en ny finanskrise lige om hjørnet, og de bekymrede miner breder sig allerede. Dette på trods af, at vi allerede har lært en del af den krise, der brød ud i 2008. For vi er dygtige til se bagud og lære af fortiden.

Men udfordringen er, at vi har behov for at vide, hvad der sker lige nu, og hvad der vil ske fremover for at kunne tilpasse vores virksomheder derefter. Derfor er et værktøj som prædiktiv analyse umådeligt værdifuldt i disse mere eller mindre permanente krisetider. ”Hvad nu hvis”-scenarierne er utallige, og de afføder nye resultater, som måske ændrer betydeligt ved dit beslutningsgrundlag. 

Men ved at styrke vores analyseapparat, pålægger vi så ikke bare analyseafdelingen eller økonomiafdelingen endnu en byrde, hver gang der skal ændres på en enkelt parameter? Med længere produktionstid til følge? Nej da!

Selvom analyse og statistik er vældig komplekse størrelser at have med at gøre, har IBM som nogle af de første på markedet muliggjort, at forretningsansvarlige har egen indgang til analyse- og statistikværktøjerne. Med en intuitiv applikation kan fx marketingdirektøren selv lave simulationer og ændre scenarierne for de rapporter, som analyseafdelingen eller økonomiafdelingen udarbejder. Det er langt mere effektivt og skaber langt større engagement – og hurtigere beslutningsprocesser.

Hvad betyder det for dig, at du selv kan ændre på parametrene og få real-time svar på, hvordan du optimerer dine kampagner, så de målrettes rette segmenter, og færre kunder churner? Eller at du selv kan lave prognoser for afsætningen fremadrettet og derfor hurtigere kan få lavet en plan for, hvordan du hurtigere kommer af med dit lager?

Mulighederne med business analytics er uendelige. Lad os høre, hvad du mener og hvad du ønsker dig af dine analyseværktøjer.

Af Steen Christoffersen, Country Manager, Business Analytics & Optimization, IBM Danmark

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s