Hvad betyder social intelligens for din forretning? #sbdk

Tilbagevendt fra sommerferie og mailboksen er ved at eksplodere. Hundredvis af beskeder skal læses, handles på, videresendes og arkiveres. Men, tænker jeg, det kunne være meget værre. Tænk, hvis det alt sammen var postbreve, memoer, eller gule post-it-sedler? Og tænk, hvis alle vedhæftede filer var printet og stablet på skrivebordet, og jeg på gammeldags manér var nødt til at kopiere og sende en stor del af det videre med posten?

Selvom vi med e-mailen er privilegerede, er nye sociale samarbejdsværktøjer på vej. Hvorfor nu det?

Fordi virksomheder har behov for mere social intelligens – dvs. evnen til at skabe langt mere effektive arbejds- og beslutningsprocesser og opnå højere forretningsværdi hurtigere. Jagten på social intelligens kræver intelligente samarbejdsværktøjer, hvor alt smelter sammen på én platform: E-mail, Connections (IBM’s svar på Facebook), videomøder, instant messaging, kontakter, kalender, deling og publicering, samt tags, feeds og blogs.

Dermed bliver det nemmere og hurtigere at kommunikere, træffe beslutninger og nå resultater. Endvidere er det oplagt at koble Business Intelligence-værktøjer på, så man kan lave udtræk og rapporter, der fortæller ledelsen, hvor i organisationen viden genereres og hvem excellerer i at netværke – samt hvor i organisationen, der er behov for støtte.

Vi ser allerede nu, at unge mennesker i stigende grad kommunikerer gennem sociale værktøjer. For videndeling, netværk og integration er også nøgleordene for dem. Blandt yngre medarbejdere flyder kommunikation på tværs af hierarkiske strukturer, og det vil kendetegne virksomheders kommunikation fremover.

Hvilke overvejelser gør din virksomhed om sociale samarbejdsværktøjer? Hvad appellerer til jer – og hvad skræmmer jer, om noget? Vi vil rigtig gerne høre din mening.

På IBM Smarter Business 2011, kan du høre meget mere om social business. I alt fem sessioner fokuserer på dette emne. Hør fx vores Social Business Evangelist, Louis Richardson, fortælle om, hvordan IBM selv skaber en kreativ virksomhedskultur gennem social business. Eller hør ham diskutere og evaluere myterne om de mange forskellige sociale værktøjer på sessionen ”Social Mythbusters”.
Af Anders Holm Petersen, Country Manager, IBM Collaboration Solutions

Tilmeld dig Smarter Business 2011 her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s